موانع اجتماعی
مطابقت : منظور از مطابقت همان همرنگ جماعت شدن است که اسبورن نیز به آن اشاره داشت . مطابقت به علت نگرانی از متفاوت به علت نگرانی از متفاوت بودن از دیگران و تنها ماندن رخ می دهد و بدین ترتیب امکان ابتکار و ارائه ی روش ها ی تازه محقق نمی شود .
تأیید طلبی و ترس از عدم استقبال اجتماعی : افرادی که نیازمند تأیید دیگران هستند و از انتقاد، عدم توجه و پذیرش اجتماعی می ترسند ، نمی توانند از خود خلاقیتی نشان دهند .
افراد خلاق معمولاً به کار و ابتکار خویش بیش از استقبال دیگران بها داده و آن را قربانی انتظارات دیگران نمی کنند .
سنت ها : هرچند نمی توان اهمیت سنت ها را نادیده گرفت ؛ اما وجود بعضی از سنت ها و روش های سنتی در کار مانع اندیشه های تازه شده و تأکید و پای بندی بیش از حد به آن ها ، مانع بروز خلاقیت ها می شود . (حسینی، 1388، ص33-30)
د . موانع محیطی
تاثیرات عوامل اقتصادی محیط : چنانچه فرد یا سازمان بیش از حد تحت تاثیر عوامل اقتصادی محیط مثل نرخ بهره ، تعرفه ها ، نرخ ارز و و... قرار گیرد ، انگیزه لازم برای کارهای خلاق را ازدست می دهد.
تاثیرات عوامل بازار و عرضه کنندگان
توجه بیش از حد به رکود رونق بازار یا افزایش قیمت مواد و کاهش عرضه کنندگان و ... به مرور در فرد یا سازمان قالب های ذهنی ای ایجاد می کند که مانع خلاقیت می شوند و همواره امور خلاق و تصمیمات مربوط به ان را تحت لوای آن قالب بررسی می کنند. (سام خانیان , 1388،ص:50).
فرآیند خلاقیت در مدیریت
درباره ی فرآیند خلاقیت، نظریات مختلفی عرضه شده است که به معروفترین آنها اشاره کردیم. الگوی معروف حل خلاق مسائل اسبورن- پارنز نیز می تواند در حل مسائل مدیریتی نقش موثری ایفا کند. این الگو شامل پنج مرحله است که عبارتند از:
5. پذیرش یابی : در این مرحله، راه حل انتخاب شده اجرا می شود
تعداد صفحات 21
فرمت فایل : Word
مبلغ قابل پرداخت 12,000 تومان